tiistai 26. huhtikuuta 2016

Vanhoista vaatteista lattiatyynyksi

Mä tykkään hyödyntää kaikkea vanhaa, ja usein mietin voisikos tavaroita/vaatteita yms. hyödyntää, eikä vain paiskoa roskiin. Nyt on päässyt säkillinen vanhoja kulahtaneita vaatteita uuteen käyttöön. 

Juteltiin kaverin kaa tuossa tovi sitten lasten tuoleista ja lattiatyynyistä. Kaveri haluisi eroon heidän lasten nojatuolista ja tilalle lattiatyynyn, minä taas olin kirppareilta yrittänyt katsella lasten nojatuolia. Päätimme siis tehdä vaihtokaupat, me saadaan heidän pikkunojatuoli ja minä virkkaan heille lattiatyynyn. Materiaaleja mulla ei ollut tarpeeksi, mutta kaverillapa oli säkillinen tyttöjensä vanhoja vaatteita, jotka olivat jo nähneet tarpeeksi elämää. 

Tein tätä käsityötä aivan innoissani, jäin jotenkin aivan koukkuun. Illat pitkät leikkelin vaatteita kuteiksi ja virkkailin. Yhteen pussiin keräsin kaikki saumat ja kuteeksi kelpaamattomat palat, jotka saivat sitten täyttää virkansa päätymällä tyynyn sisälle pehmusteeksi. Ompelin vanhasta lakanasta sisustyynyn kahdesta pyöreästä palasta ja yhdestä pitkulaisesta. Täytin tämän tyynyn niillä saumoilla ja lisäksi sinne meni pieniä tilkkusia, jotka on jäänyt muista ompeluhommista, vanhan patjan palasia, jotka olen säästänyt jostain aiemmasta projektista ja kahden vanhan tyynyn sisukset (ja myöskin tyynyn päälliset :D ).


Sitten ompelin tuon aukon kiinni..

..ja juniori kävi vähän testaamassa tyynyä..

..ennenkuin sisustyyny pääsi virkatun tyynyn sisälle.


Virkkasin toisesta puolesta ympyrän ja siihen sitten sopivan korkeat reunat ja toisesta puolesta taas samankokoisen ympyrän ja siihen vähän vajaasta puolesta ympärysmitasta pienen reunuksen, johon ompelin muutaman napin, että päällisen saa irti ja pesuun. Lopuksi virkkasin osat kiinteillä silmukoilla kiinni toisiinsa. Sitten napit kiinni ja voila, valmis on :)


Toiselta puolelta tämän näköinen
Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen ja niin oli tyynyn omistajakin :)


Juniori olisi varmasti voinut myöskin pitää tyynyn itsellään, sen verran tykkäsi siihen päälle mennä istumaan ja makoilemaan :D
 

6 kommenttia:

  1. Ai kun kiva lattiatyyny! Ja kiva nähdä kierrätysmateriaaleista tehtyä välillä :) Itsekin olen leikellyt joitain vaatteita kuteiksi odottamaan räsymatoksi muotoutumista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mulla odottaa kans omia vaatteita kuteiksi leikkaamista, mutta ovat nii. Sekalaisia värejä, etten viä tiedä mihin ne käyttäisin :D

      Poista
  2. Hieno kyllä. Täytyy pitää tämä mielessä, olis nimittäin paljon kuteita odottamassa oikeaa aikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia :) Tää oli kyllä tosi kiva projekti, tempaisi mut aivan mukaansa :)

      Poista